Det regionala kulturarvets behov ignoreras i kulturbudgeten

sep 19, 2024

Regeringen och samarbetspartiet SD drar ned ytterligare på resurserna till den regionala kulturen. I förra årets budget avskaffades anslagets indexering, och nu fortsätter regeringen på den inslagna vägen med att också sänka anslaget. Det är mycket olyckligt i ett läge där behoven skjuter i höjden och anslagen under lång tid urholkats av otillräcklig finansiering och hög inflation.

Regeringens budget innebär nu en ytterligare en neddragning av den redan hårt ansatta regionala kulturen. Det är anmärkningsvärt att regeringen, inom ramen för en budget som ökar med hela 84 miljarder kronor, inte kan hitta en endaste krona till den redan hårt ansatta regionala kulturen. Tvärtom drar de ned på resurserna. Det kommer få negativa konsekvenser för kulturarvet i hela landet, och leda till att länsmuseerna får än större svårigheter med att klara samlingarna och de kulturhistoriska byggnaderna. Det blir också svårare att möta publiken och det stora intresse som finns för länsmuseernas verksamhet, säger Ulf Dernevik, generalsekreterare för Länsmuseernas samarbetsråd.

Kulturbudgetens innehåll tyder på ett ointresse från regeringen att stötta hela landets kultur. Nu sätts landets kulturella infrastruktur, museer, teatrar, scenkonstinstitutioner, arkiv och bibliotek runt om i hela landet, i en ännu mera tuff ekonomisk situation.

Frånvaron av satsningar är ett led i ett olyckligt mönster: allmän finansiering och åtgärder för digitalisering och beredskap riktas uteslutande till statliga aktörer, som i stort sett alltid håller till i Stockholm. Men staten har ett ansvar att se till hela landets kultur. Att även pengarna till kulturmiljöer minskas är negativt för länsmuseernas möjlighet att bedriva en god kulturmiljövård i hela landet.

Regeringen anslår 19 mnkr till beredskapsplanering för evakuering och transporter. Det är bra. Men det är mycket viktigt att dessa pengar också kan komma länsmuseerna till del, som ju har samma behov som centralmuseerna av stärkt beredskap.

Länsmuseernas samarbetsråd uppmanar regeringen att ta det regionala kulturarvets behov på allvar.