Permanenta det statliga stödet till den regionala kulturen

sep 7, 2020

Den regionala kulturen gör ett gemensamt upprop riktat till regeringen, samarbetspartierna och kulturministern med kravet att det statliga stödet på 150 miljoner kronor bör bli permanent. ”Regionernas svaga ekonomi och det faktum att staten inte har räknat upp sina anslag på många år gör situationen för den regionala kulturen fortsatt besvärlig”, skriver ordföranden Jonas Hellberg, Robert Uitto och Nina Björby.

”Den regionala kulturen – länsmuseerna, länsteatrarna och länsmusiken – har haft en enastående förändringskapacitet under Corona. Exemplen är många på hur våra institutioner har ställt om, mött publiken på nya kreativa sätt och på allvar omfamnat alla digitala möjligheter. Det går dock inte att bortse från de ekonomiska prövningar som många har blivit utsatta för. I flera län har kulturen hamnat i kläm då regionerna har tvingats prioritera resurser till sjukvården och kollektivtrafiken. Det var därför viktigt och välkommet att regeringen och samarbetspartierna kom överens om att anslå 150 miljoner kronor extra för 2020 till de regionala kulturverksamheterna. Dessa resurser är nu utbetalda till regionerna och kommer göra stor nytta för att kulturinstitutionerna ska överleva pandemin.

Vi är oroliga över att nästa år blir minst lika besvärligt som 2020. De nationella begränsningar och rekommendationer som myndigheterna har utfärdat ligger i huvudsak fast och gör det fortsatt svårt att bedriva en ”normal” verksamhet för våra institutioner. Bekymret med uteblivna intäkter lär fortsätta. Regionernas svaga ekonomi och det faktum att staten inte har räknat upp sina anslag på många år gör situationen för den regionala kulturen fortsatt besvärlig.

Vi uppmanar därför regionerna att ta hänsyn till den regionala kulturens förutsättningar i budgetarbetet. Vi ber också regeringen, samarbetspartierna och kulturministern att permanenta stödet på 150 miljoner. Det är av största vikt att staten i denna situation stärker upp kultursamverkansmodellen långsiktigt. Vi lovar för egen del att fortsätta göra allt för att länskulturen ska fortsätta att spridas och göra skillnad i hela landet.”

Jonas Hellberg, Länsmuseernas samarbetsråd          Robert Uitto, Länsteatrarna          Nina Björby, Regional musik i Sverige

För ytterligare kommentarer kontakta:

Jonas Hellberg, ordförande i länsmuseernas samarbetsråd, 070-670 05 72

Robert Uitto, ordförande för länsteatrarna, 070-962 73 64

Nina Björby, ordförande Regional musik i Sverige, 070-627 49 96

Bilder för nerladdning tillhörande pressmeddelande:
Permanenta det statliga stödet till den regionala kulturen

Samarbetsrådets logotyp och bilder får endast användas i projekt där vi ingår som aktiv part, i samband med publicering av våra pressmeddelanden eller efter överenskommelse. Vid frågor, kontakta vår generalsekreterare eller ordföranden.

Logotyper – Länsmuseerna – Sveriges största museum