Regeringspartierna måste ta ansvar för kulturlivets oberoende

feb 28, 2023

Länsmuseernas samarbetsråds generalsekreterare skriver ett öppet brev, tillsammans med Anna Troberg (DIK) och Björn Orring (Svensk biblioteksförening), till regeringspartiernas kulturpolitiska talespersoner, med anledning av den senaste tidens händelser runt Länsmuseet Gävleborg. I brevet uppmanas Parisa Liljestrand (M), Robert Hannah (L) och Roland Utbult (KD) att ta ansvar för kulturlivets möjlighet att leva och utvecklas i frihet.

I Tidöavtalet är överenskommet att principen om armlängds avstånd ska efterlevas. Den självklara tolkningen är att det är principens etablerade innebörd som gäller, det vill säga att politiken sätter ramar om finansiering och övergripande organisation, medan kulturlivets aktörer själva och i frihet bestämmer över kulturens innehåll. Ändå utmanas nu denna ordning.

Vi förväntar oss att regeringspartierna offentligt markerar, tydligt, mot den som äventyrar kulturens oberoende, även om den råkar vara en samarbetspartner.

Läs mer i GP kultur:

Öppet brev till kulturpolitiska talespersoner i M, KD och L | GP